Profil

William Forsythe

William Forsythe

For English version please scroll down

William Forsythe gilt als einer der führenden Choreographen weltweit. Seine Werke sind dafür bekannt, die Praxis des Balletts aus der Identifikation mit dem klassischen Repertoire gelöst und zu einer dynamischen Kunstform des 21. Jahrhunderts transformiert zu haben. Forsythes tiefgreifendes Interesse an organisatorischen Grundprinzipien hat ihn dazu geführt, ein breites Spektrum von Projekten in den Bereichen Installation, Film und internetbasierte Wissensentwicklung zu realisieren.
William Forsythe wuchs in New York auf und begann seine Ausbildung bei Nolan Dingman und Christa Long in Florida. Er tanzte mit dem Joffrey Ballet und später mit dem Stuttgarter Ballett, dessen Hauschoreograph er 1976 wurde. In den folgenden Jahren schuf er neue Werke für das Stuttgarter Ensemble und die Ballett-Compagnien in München, Den Haag, London, Basel, Berlin, Frankfurt, Paris, New York und San Francisco. Ab 1984 leitete er als künstlerischer Direktor und später als Intendant das Ballett Frankfurt, mit dem er einige der herausragendsten Werke des zeitgenössischen Tanzes kreierte wie „Artifact“ (1984), „Impressing the Czar“ (1988), „Limb’s Theorem“ (1990), „The Loss of Small Detail“ (1991), „A L I E / N A(C)TION“ (1992), „Eidos:Telos“ (1995), „Endless House“ (1999), „Kammer/Kammer“ (2000) und „Decreation“ (2003).
Nach der Auflösung des Balletts Frankfurt im Jahr 2004 gründete Forsythe ein neues Ensemble, The Forsythe Company, die er bis 2015 leitete. Mit dem neuen Ensemble entstanden u.a. die Werke „Three Atmospheric Studies“ (2005), „You made me a monster“ (2005), „Human Writes“ (2005), „Heterotopia“ (2006), „The Defenders“ (2007), „Yes we can’t“ (2008/2010), „I don’t believe in outer space“ (2008), „The Returns“ (2009) and „Sider“ (2011). Forsythes jüngste Werke wurden bisher ausschließlich von The Forsythe Company entwickelt und aufgeführt, während seine früheren Arbeiten einen zentralen Platz im Repertoire vieler wichtiger Ballettensembles der Welt einnehmen, darunter das Mariinsky Ballett St. Petersburg, New York City Ballet, San Francisco Ballet, National Ballet of Canada, Royal Ballet Covent Garden, Semperoper Ballett Dresden und Ballet de l’Opéra de Paris.
Unter den Auszeichnungen, die William Forsythe und sein Ensemble erhielten, sind der New Yorker Tanz- und Performance Bessie Award (1988, 1998, 2004, 2007) sowie der Laurence Olivier Award der Stadt London (1992, 1999, 2002). 1999 wurde Forsythe von der französischen Regierung zum Chevalier des Arts et Lettres ernannt. Darüber hinaus wurden ihm das Bundesverdienstkreuz (1997), der Wexner Prize (2002), der Goldene Löwe (2010) und der Samuel H Scripps/American Dance Festival Award for Lifetime Achievement (2012) und der Grand Prix de la SACD (2016) verliehen.
Forsythe entwickelte Architektur- und Performance-Installationen für Daniel Libeskind in Groningen, für ARTANGEL in London, Creative Time in New York und die Staatlichen Kunstsammlungen Dresden. Seine Installationen und Film-Arbeiten wurden in zahlreichen Museen und Ausstellungen gezeigt, u.a. auf der Whitney Biennial New York, dem Festival d’Avignon, im Louvre, der Pinakothek der Moderne München, 21_21 Design Sight in Tokyo, im Wexner Center for the Arts Columbus, der Tate Modern, Hayward Gallery London, dem MoMA New York, ICA Boston, auf der Biennale die Venezia, im MMK – Museum für Moderne Kunst Frankfurt und auf der 20th Biennale of Sydney 2016.
In Zusammenarbeit mit Medien-Spezialisten und Pädagogen entwickelt William Forsythe darüber hinaus auch innovative Ansätze der Tanz-Dokumentation, -Forschung und -Lehre. Seine CD-ROM „Improvisation Technologies: A Tool for the Analytical Dance Eye“, die 1994 in Zusammenarbeit mit dem ZKM Karlsruhe entstand, wird weltweit in professionellen Compagnien, Tanzhochschulen, Universitäten, der Postgraduierten-Ausbildung von Architekten und in Schulen eingesetzt. Mit der „Motion Bank“ kreierte er eine Forschungsplattform zur Erstellung und Erforschung digitaler Tanzpartituren in Zusammenarbeit mit Gastchoreographen.
Forsythe wird regelmäßig eingeladen, an Universitäten und kulturellen Einrichtungen Vorträge zu halten und Workshops zu leiten. Von 2009 bis 2015 war er A.D. White Professor-at-Large an der Cornell University, ab Herbst 2015 ist er als Professor of Dance und Künstlerischer Berater des Choreographischen Instituts an der University of Southern California Glorya Kaufman School of Dance sowie als beratender Choreograph des Balletts der Pariser Oper tätig.
In der Spielzeit 2015/16 zeigte das Ballett am Rhein mit “workwithinwork” erstmals ein Werk aus dem Repertoire William Forsythes.

William Forsythe is recognized as one of the world’s foremost choreographers. His work is acknowledged for reorienting the practice of ballet from its identification with classical repertoire to a dynamic 21st century art form. Forsythe’s deep interest in the fundamental principles of organisation has led him to produce a wide range of projects including Installations, Films, and Web based knowledge creation.
Raised in New York and initially trained in Florida with Nolan Dingman and Christa Long, Forsythe danced with the Joffrey Ballet and later the Stuttgart Ballet, where he was appointed Resident Choreographer in 1976. Over the next years, he created new works for the Stuttgart ensemble and ballet companies in Munich, The Hague, London, Basel, Berlin, Frankfurt, Paris, New York, and San Francisco. In 1984, he began a 20-year tenure as director of the Ballett Frankfurt, where he created works such as “Artifact” (1984), “Impressing the Czar” (1988), “Limb’s Theorem” (1990), “The Loss of Small Detail” (1991), “A L I E / N A(C)TION” (1992), “Eidos:Telos” (1995), “Endless House” (1999), “Kammer/Kammer” (2000), and “Decreation” (2003).
After the closure of the Ballet Frankfurt in 2004, Forsythe established a new ensemble, The Forsythe Company, which he directed from 2005 to 2015. Works produced by the new ensemble include “Three Atmospheric Studies” (2005), “You made me a monster” (2005), “Human Writes” (2005), “Heterotopia” (2006), “The Defenders” (2007), “Yes we can’t” (2008/2010), “I don’t believe in outer space” (2008), “The Returns” (2009) and “Sider” (2011). Forsythe’s most recent works are developed and performed exclusively by The Forsythe Company, while his earlier pieces are prominently featured in the repertoire of the major ballet companies in the world, including Mariinsky Ballet St. Petersburg, The New York City Ballet, The San Francisco Ballet, The National Ballet of Canada, The Royal Ballet London, Semperoper Ballett Dresden and The Paris Opera Ballet.
Awards received by Forsythe and his ensembles include the New York Dance and Performance Bessie Award (1988, 1998, 2004, 2007) and London’s Laurence Olivier Award (1992, 1999, 2002). Forsythe has been conveyed the title of Chevalier des Arts et Lettres (1999) by the government of France and has received the German Distinguished Service Cross (1997), the Wexner Prize (2002) the Golden Lion of the Venice Biennale (2010) and the Samuel H Scripps / American Dance Festival Award for Lifetime Achievement (2012) and the Grand Prix de la SACD (2016).
Forsythe has been commissioned to produce architectural and performance installations by architect-artist Daniel Libeskind (Groningen), ARTANGEL (London), Creative Time (New York), and the Staatliche Kunstsammlungen Dresden. His installation and film works have been presented in numerous museums and exhibitions, including the Whitney Biennial (New York), Festival d’Avignon, Louvre, Pinakothek der Moderne Munich, 21_21 Design Sight in Tokyo, Wexner Center for the Arts Columbus, Tate Modern, Hayward Gallery London, MoMA New York, ICA Boston, Venice Biennale, MMK – Museum für Moderne Kunst Frankfurt and the 20th Biennale of Sydney, 2016.
In collaboration with media specialists and educators, Forsythe has developed new approaches to dance documentation, research, and education. His 1994 computer application Improvisation Technologies: A Tool for the Analytical Dance Eye, developed with the ZKM Karlsruhe, is used as a teaching tool by professional companies, dance conservatories, universities, postgraduate architecture programs, and secondary schools worldwide. With his “Motion Bank” he created a research platform focused on the creation and research of online digital scores in collaboration with guest choreographers.
As an educator, Forsythe is regularly invited to lecture and give workshops at universities and cultural institutions. From 2009 to 2015 Forsythe was also a current A.D. White Professor-at-Large at Cornell University. From autumn 2015 he has been Professor of Dance and Artistic Advisor of the Choreographic Institute at the University of Southern California Glorya Kaufman School of Dance and as a consulting choreographer of the Paris Opera Ballet.
In the 2015/16 season Ballett am Rhein performed with “workwithinwork” for the first time a ballet from William Forsythe’s repertoire.

Homepage

www.williamforsythe.com
Vorstellungen
    • Sa 09.02.2019, 19:30 Uhr
      Theater Duisburg
    • Sa 23.02.2019, 19:30 Uhr
      Theater Duisburg
    • So 17.03.2019, 15:00 Uhr
      Theater Duisburg
    • Mi 20.03.2019, 19:30 Uhr
      Theater Duisburg
    • So 28.04.2019, 18:30 Uhr
      Theater Duisburg
    • Sa 18.05.2019, 19:30 Uhr
      Theater Duisburg
    • Fr 21.06.2019, 19:30 Uhr
      Theater Duisburg