Profil

James F. Ingalls

James F. Ingalls

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Der amerikanische Lichtdesigner James F. Ingalls studierte Stage Management an der Yale School of Drama. Die Begegnung mit Jennifer Tipton während eines Engagements bei der Twyla Tharp Dance Company führte ihn zum Light Design. Zahlreiche Aufträge führten ihn an den New Yorker Broadway und nach London, ins Lincoln Center, die Metropolitan Opera und Theater wie Playwrights Horizons, Goodman Theatre, La Jolla Playhouse und Steppenwolf. Unter seinen Lightdesigns für zahlreiche Choreographien sowie Schauspiel- und Operninszenierungen sind Entwürfe zu John Adams’ „The Gospel According to the Other Mary“ und „El Niño“, Antonio Estévez’ „Cantata Criolla“, Esa-Pekka Salonens „The Tristan Project”, Strawinskys „Oedipus Rex“ / „Symphony of Psalms“, Kaija Saariahos „La Passion de Simone“ und „L’amour de loin“ sowie György Kurtágs „Kafka Fragmente“. Darüber hinaus ist er ein enger Partner des Opernregisseurs Peter Sellars (u.a. „Desdemona“, „Adriana Mater“, „The Rake’s Progress“, „The Death of Klinghoffer“, „Saint François d’Assise“). Im Tanz arbeitete James F. Ingalls mit Compagnien wie dem American Ballet Theatre, der Merce Cunningham Dance Company, Paul Taylor’s American Dance, Het Nationale Ballet Amsterdam, dem Ballet de l’Opéra de Paris, San Francisco Ballet sowie der Mark Morris Dance Group. Für Mark Morris schuf James F. Ingalls die Lightdesigns u.a. zu „Orfeo ed Euridice“ (Metropolitan Opera), „King Arthur“ (English National Opera), „Sylvia“, „Sandpaper Ballet“, „Maelstrom“ und „Pacific“ (San Francisco Ballet), „Platée“ (Royal Opera House Covent Garden und New York City Opera), „L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato“, „Dido and Aeneas“ sowie „The Hard Nut“ (MMDG), „Ein Herz“ (Ballet de l’Opéra de Paris) sowie für die White Oak Project Tour. Unter den Preisen, mit denen er ausgezeichnet wurde, sind der Drama-Logue Award, Obie Award und der Joseph Jefferson Award for Lighting Design.

American light designer James F. Ingalls graduated from the Yale School of Drama as a stage manager. He then toured as stage manager with the Twyla Tharp Dance Company, where he worked alongside Jennifer Tipton, thereby beginning his career as a lighting designer. He has worked extensively on Broadway and in London, as well as for Lincoln Center, the Metropolitan Opera, Playwrights Horizons, Goodman Theatre, La Jolla Playhouse, and Steppenwolf. He has designed lighting for a large number of ballets, plays, and operas, including John Adams’ “The Gospel According to the Other Mary” and “El Niño”, Antonio Estévez’ “Cantata Criolla”, Esa-Pekka Salonen’s “The Tristan Project”, Stravinsky’s “Oedipus Rex” / “Symphony of Psalms”, Kaija Saariaho’s “La Passion de Simone” and “L’amour de loin”, and György Kurtág’s “Kafka Fragments”. His work includes many productions with Peter Sellars (“Desdemona”, “Adriana Mater”, “The Rake’s Progress”, “The Death of Klinghoffer”, “Saint François d’Assise”, among others). In dance he has worked with companies including the American Ballet Theatre, Merce Cunningham Dance Company, Paul Taylor’s American Dance, Dutch National Ballet, Paris Opera Ballet, San Francisco Ballet and the Mark Morris Dance Group. James F. Ingalls’ designs for Mark Morris include “Orfeo ed Euridice” (Metropolitan Opera), “King Arthur” (English National Opera), “Sylvia”, “Sandpaper Ballet”, “Maelstrom” and “Pacific” (San Francisco Ballet), “Platée” (Royal Opera House Covent Garden and New York City Opera), “L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato”, “Dido and Aeneas” and “The Hard Nut” (MMDG), “Ein Herz” (Paris Opera Ballet) and the initial White Oak Project tour. He has been honoured repeatedly by the Drama-Logue Award, Obie Award, and the Joseph Jefferson Award for Lighting Design.

Vorstellungen
    • Sa 08.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mo 10.06.2019, 18:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mo 24.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Fr 28.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • So 30.06.2019, 15:00 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mi 10.07.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Fr 12.07.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf