Profil

Sylviane Bayard

For English version scroll down

Sylviane Bayard begann im Alter von fünf Jahren ihre Tanzausbildung in ihrer Heimatstadt Bergerac in Frankreich und erhielt danach ein Stipendium am Centre de Danse International Rosella Hightower in Cannes. Im Alter von 15 Jahren gewann sie den renommierten Prix de Lausanne, ein Jahr später erhielt sie ihr Engagement beim Stuttgarter Ballett und wurde dort 1979 unter der Direktion von Marcia Haydée Erste Solistin. Ihre weitere Karriere führte sie u.a. zum Pennsylvania Ballet, Australian Ballet, Königlich Schwedischen Ballett, Ballet du XXème Siècle Maurice Béjart, Ballet de Marseille, Basler und Zürcher Ballett, zum Bayerischen Staatsballett München, an die Opéra National de Bordeaux, die Metropolitan Opera New York, ans Teatro Colón in Buenos Aires, Teatro Massimo in Palermo und zu vielen namenhaften Tanzfestivals. Zu ihrem Repertoire gehörten die großen Solopartien des klassischen Repertoires, u.a. in „Schwanensee“, „Dornröschen“, „Giselle“, „Nussknacker“, „La Sylphide“, „Don Quichotte“, „Coppélia“, „Der Widerspenstigen Zähmung“, „Onegin“ und „La fille mal gardée“. Sie arbeitete mit Choreographen wie Frederick Ashton, Maurice Béjart, William Forsythe, Jirí Kylián, Kenneth MacMillan, Hans van Manen, Roland Petit, Heinz Spoerli, Uwe Scholz und Glen Tetley. Von 1995 bis 1997 war sie Erste Ballettmeisterin an der Oper Leipzig und wechselte anschließend in gleicher Funktion an die Deutsche Oper Berlin. Von 1999 bis 2004 war sie dort auch Ballettdirektorin. Heute ist sie Gasttrainerin u.a. beim Hong Kong Ballet, Ballett der Mailänder Scala, Portugiesischen Nationalballett, Königlich Schwedischen Ballett, Teatro San Carlo Neapel, Ballett Zürich, Béjart Ballet Lausanne, Wiener Staatsballett, Stuttgarter Ballett, Leipziger Ballett, Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg, an der Opéra National de Bordeaux sowie an zahlreichen Hochschulen und Ausbildungsstätten für Tanz.

Sylviane Bayard began taking dance lessons at the age of five in her home town of Bergerac in France and later obtained a scholarship to the Centre de Danse International Rosella Hightower in Cannes. At the age of fifteen she won the prestigious Prix de Lausanne, a year later she obtained an engagement at the Stuttgart Ballet and under the direction of Marcia Haydée became First Soloist in 1979. Her subsequent career led her to venues including the Pennsylvania Ballet, Australian Ballet, Royal Swedish Ballet, Ballet du XXème Siècle Maurice Béjart, Ballet de Marseille, the ballets of Basel and Zürich, the Bavarian State Ballet in Munich, the Opéra National de Bordeaux, the Metropolitan Opera in New York, the Teatro Colón in Buenos Aires, the Teatro Massimo in Palermo and to many dance festivals of repute. Her repertoire included the major solo parts of classical ballet literature such as “Swan Lake”, the “Sleeping Beauty”, “Giselle”, the “Nutcracker”, “La Sylphide”, “Don Quichotte”, “Coppélia”, the “Taming of the Shrew”, “Onegin” and “La fille mal gardée”. She worked with choreographers such as Frederick Ashton, Maurice Béjart, William Forsythe, Jirí Kylián, Kenneth MacMillan, Hans van Manen, Roland Petit, Heinz Spoerli, Uwe Scholz and Glen Tetley. From 1995 to 1997 she was First Ballet Mistress at the Leipzig Opera and thereafter took over the same post at the Deutsche Oper in Berlin; in addition she was Director of Ballet there from 1999 to 2004. Today she is guest trainer to many companies including the Hong Kong Ballet, the ballet of the Scala in Milano, the Portuguese National Ballet, the Royal Swedish Ballet, the Teatro San Carlo in Napoli, Ballett Zürich, Béjart Ballet Lausanne, the Viennese State Ballet, the Stuttgart Ballet, the Leipzig Ballet, the Ballet am Rhein Düsseldorf Duisburg and the Opéra National de Bordeaux, and also at numerous academies and instructional centres for dance.