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Paul Taylor

Paul Taylor

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Paul Taylor zählt zu den bahnbrechenden Künstlern des 20. und 21. Jahrhunderts und beeinflusste bereits als Tänzer sowie seit 1954 auch als Choreograph maßgeblich die Entwicklung des amerikanischen Modern Dance. Nach 60 Jahren als künstlerischer Direktor der Paul Taylor Dance Company schuf er 2014 mit der Gründung von Paul Taylor‘s American Modern Dance für diese Tanzkunst eine neue Institution als Zuhause. In Washington DC am 29. Juli 1930 geboren und dort auch aufgewachsen, wurde Paul Taylor während seines Studiums an der Syracuse University durch Bücher auf den Tanz aufmerksam und wechselte schließlich auf die New Yorker Juilliard School, um Tanz zu studieren. 1955 trat er als Solist der Martha Graham Dance Company bei, war zugleich aber auch als Choreograph für sein eigenes Ensemble tätig. 1959 beim New York City Ballet zu Gast, kreierte George Balanchine für ihn das legendäre Taylor-Solo in seinem Ballett „Episodes“. Seit 1954 schuf Paul Taylor 140 Ballette, von denen viele Kultstatus erreichten. Das Spektrum an Themen ist von einer großen Bandbreite, manche von leichtem, andere von dunklem Charakter, die meisten aber verschiedene Atmosphären miteinander mischend. Romantisches findet sich neben Athletischem, viele Stücke sind von einer Komik, wie man sie auf der Tanzbühne selten findet. Immer wieder wurde aber auch Paul Taylors außergewöhnliche Musikalität hervorgehoben. Paul Taylor ebnete und beeinflusste den Werdegang zahlreicher Choreographen wie Pina Bausch, Patrick Corbin, Thomas Evert oder Twyla Tharp. In Mathew Diamonds Dokumentations-Film „Dancemaker“, aber auch als Autor seiner autobiographischen Schrift „Private Domain“ sowie des Wall Street Journal-Essays „Why I Make Dances“ gibt Paul Taylor wie nur wenige andere Künstler eindrucksvolle Einblicke in die Geheimnisse des Kreationsprozesses. „Dancemaker“ wurde für den Oscar nominiert und von der Times als „vielleicht beste Tanzdokumentation“ bezeichnet, „Private Domain“ vom National Book Critics Circle 1987 zur „wichtigsten Biographie“ gekürt. Unter den zahlreichen Auszeichnungen, die Paul Taylor erhielt, finden sich fast alle wichtigen Preise und Ehrungen der Vereinigten Staaten: Für „Speaking in Tongues“ erhielt er einen Emmy Award, 1993 verlieh ihm Präsident Clinton die National Medal of Arts, 1995 folgte der Algur H. Meadows Award for Excellence in the Arts. Dazu kommen drei Guggenheim-Stipendien sowie die Ehrendoktorwürde mehrerer Universitäten und Hochschulen. Für sein Lebenswerk wurde Paul Taylor die MacArthur Foundation Fellowship sowie der Samuel H. Scripps American Dance Festival Award verliehen. Nachdem das Ballett am Rhein 2016 mit „Esplanade“ erstmals eine Choreographie Paul Taylors in Düsseldorf präsentierte, sind 2019 nun seine „Offenbach Overtures“ zu erleben.

Dancemaker Paul Taylor, one of the seminal artists of the 20th and 21st Centuries, continues to shape the homegrown American art of modern dance that he has helped define since he became a professional dancer and pioneering choreographer in 1954. After 60 years as Artistic Director of the Paul Taylor Dance Company, he blazed a new trail in 2014 by establishing an institutional home for the art form: Paul Taylor’s American Modern Dance. Paul Taylor was born on July 29, 1930 and grew up in and around Washington, DC. He attended Syracuse University on a swimming scholarship in the late 1940s until he discovered dance through books at the University library, and then transferred to The Juilliard School. In 1954 he assembled a small company of dancers and began to choreograph. A commanding performer despite his late start in dance, he joined the Martha Graham Dance Company in 1955 for the first of seven seasons as soloist while continuing to choreograph on his own troupe. In 1959 he was invited to be a guest artist with New York City Ballet, where Balanchine created the “Episodes” solo for him. Paul Taylor has made 140 dances since 1954, many of which have attained iconic status. He has covered a breathtaking range of topics. While some of his dances have been termed “dark” and others “light,” the majority of his works are dualistic, mixing elements of both extremes. And while his work has largely been iconoclastic, he has also made some of the most purely romantic, most astonishingly athletic, and downright funniest dances ever put on stage. Hailed for uncommon musicality and catholic taste, Paul Taylor has set movement to music so memorably that for many people it is impossible to hear certain orchestral works and popular songs and not think of his dances. Paul Taylor has influenced dozens of men and women who have gone on to choreograph including Pina Bausch, Patrick Corbin, Thomas Evert, Twyla Tharp and many more. Many others have gone on to become respected teachers at colleges and universities. As the subject of Matthew Diamond’s documentary “Dancemaker”, and author of the autobiography “Private Domain” and Wall Street Journal essay “Why I Make Dances”, Paul Taylor has shed light on the mysteries of the creative process as few artists have. “Dancemaker”, which received an Oscar nomination, was hailed by Time as “perhaps the best dance documentary ever”. His autobiography, “Private Domain”, was nominated by the National Book Critics Circle as the most distinguished biography of 1987. Paul Taylor has received nearly every important honor given to artists in the United States. Just to mention a few: he received an Emmy Award for “Speaking in Tongues” and was awarded the National Medal of Arts by President Clinton in 1993. In 1995 he received the Algur H. Meadows Award for Excellence in the Arts. He is the recipient of three Guggenheim Fellowships and honorary Doctor of Fine Arts degrees from several Universities and famous Colleges. Awards for lifetime achievement include a MacArthur Foundation Fellowship – often called the “genius award” – and the Samuel H. Scripps American Dance Festival Award. After the staging of Paul Taylor’s “Esplanade” in 2016, the Ballett am Rhein will show with “Offenbach Overtures” another work by the American choreographer in the 2018/19 season.

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www.ptamd.org
Vorstellungen
    • Sa 08.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mo 10.06.2019, 18:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mo 24.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Fr 28.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • So 30.06.2019, 15:00 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mi 10.07.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Fr 12.07.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf