Profil

Diane Madden

Diane Madden

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Diane Madden besuchte das Hampshire College in Massachusetts und wurde 1980 Mitglied der Trisha Brown Dance Company. Seither tanzte sie nicht nur die Werke der amerikanischen Choreographin, sondern studiert sie auch ein, unterrichtet und rekonstruiert sie. Für die Tänzerin Diane Madden, über die die New York Times schrieb, dass sie „noch die kleinste Aufgabe in Magie zu verwandeln wisse“, kreierte Trisha Brown zahlreiche zentrale Rollen in Werken wie „Son of Gone Fishin’“ (1981), „Set and Reset“ (1983), „Lateral Pass“ (1985), „Carmen“ (1986) oder „Newark (Niweweorce)“ (1987). Es folgten das mit einem Bessie Award ausgezeichnete „Astral Convertible“ (1989), „Foray Forêt“ (1990), „Astral Converted“ (1991), das „Running Solo“ in „For M.G.: The Movie“ (1991), „Another Story as in falling“ (1993), „Yet Another Story as in falling“ (1994), „M.O.“ (1995) zu Johann Sebastian Bachs „Musikalischem Opfer“, „Twelve Ton Rose“ (1996), „Accumulation with Talking Plus Repertory“ (1997), Claudio Monteverdis Oper „Orfeo“ (1998) sowie die „Interlude Solos“ Rage und Ladder in „El Trilogy“ (2000). Von 1998 bis 2000 war Diane Madden darüber hinaus Trisha Browns Persönliche Assistentin und Probenleiterin. Später arbeitete sie mit der Company an ausgewählten Projekten, bevor sie zwischen 2010 und 2013 erneut die Probenleitung übernahm und schließlich zum Associate Artistic Director des Ensembles ernannt wurde. Sowohl mit den Tänzerinnen und Tänzern der Trisha Brown Dance Company, als auch bei vielen Tanzensembles und Schulen weltweit versteht es Diane Madden Trisha Browns reiches Schaffen sowohl auf Theaterbühnen, also auch an alternativen Aufführungsorten, lebendig zu halten. Die von ihr selbst entwickelte Methode verbindet anatomisch fundierte Körpertechniken mit Improvisation, Komposition und darstellerischen Fähigkeiten. Neben kollaborativen Improvisationstechniken hat ein Aikido-Studium bei Fuminori Onuma Diane Maddens Arbeit stark beeinflusst. Für ihre besonderen Leistungen wurde sie 1986 und 1994 mit Princess Grace Awards geehrt.

Diane Madden attended Hampshire College in Massachusetts before joining the Trisha Brown Dance Company in 1980. Since then, she has danced, directed, taught, studied and reconstructed Trisha Brown’s work. A much lauded performer, Madden has been described in the New York Times as “one of those dancers who can make magic out of almost any task”. She has originated roles in works including “Son of Gone Fishin’” (1981), Trisha Brown’s masterwork “Set and Reset” (1983), “Lateral Pass” (1985), “Carmen” (1986) and “Newark (Niweweorce)” (1987). In 1989 “Astral Convertible” was awarded a New York Dance and Performance “Bessie” Award, followed by pieces like “Foray Forêt” (1990), “Astral Converted” (1991), the “running solo” in “For M.G.: The Movie” (1991), “Another Story as in falling” (1993), “Yet Another Story as in falling” (1994), “M.O.” (1995) set to Bach’s Musical Offering, “Twelve Ton Rose” (1996), “Accumulation with Talking Plus Repertory” (1997), Monteverdi’s “Orfeo” (1998) and the Interlude solos Rage and Ladder in “El Trilogy” (2000). Diane Madden has served as Trisha Brown’s personal assistant and was the rehearsal director from 1984 until 2000. She continued to teach and direct special projects for the Company before serving again as Rehearsal Director from 2010 until 2013, when she was named Associate Artistic Director. Through the talents of dancers both within the company and from internationally known schools and companies, Diane Madden enjoys keeping Trisha Brown’s rich range of choreography alive on stages and alternative sites worldwide. She has developed an approach to teaching that weaves anatomically grounded technique with improvisation, composition and performance skills. In addition to her own performance work in collaborative improvisational forms, she is greatly influenced by her study and practice of Aikido with Fuminori Onuma. Diane Madden is honoured to be the recipient of two Princess Grace Awards, the first in 1986 and the second for sustained achievement in 1994.

Vorstellungen
    • Sa 08.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mo 10.06.2019, 18:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mo 24.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Fr 28.06.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • So 30.06.2019, 15:00 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Mi 10.07.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf
    • Fr 12.07.2019, 19:30 Uhr
      Opernhaus Düsseldorf