Profil

Aleksandar Noshpal

Aleksandar Noshpal

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Aleksandar Noshpal, geboren 1973 in Skopje (Mazedonien), absolvierte sein Modedesign-Studium mit dem Schwerpunkt Haute Couture an der ESMOD Akademie in Paris mit Auszeichnung durch den Großen Preis der Jury, die u.a. aus Paco Rabanne und Jean-Charles de Castelbajac bestand. Erste Berufserfahrungen sammelte er bei verschiedenen Designern und Modehäusern wie Grès und Frédéric Molénac. Als Chevening-Stipendiat schloss er seinen Master an der University for the Creative Arts in Epsom in den Fächern Mode-Management und Marketing ab. Seither ist Aleksandar Noshpal als freischaffender Modedesigner, aber auch als Kostümdesigner an zahlreichen Theatern tätig, wie z.B. an der Mazedonischen Nationaloper, dem Mazedonischen Nationaltheater und Ballett, den Nationaltheatern in Zagreb, Rijeka und Split sowie der Oper Leipzig. Als Professor für Mode- und Kostümdesign unterrichtet er an der FON Universität in Skopje und der Donja Gorica Universität in Podgorica (Montenegro). Seit 1998 wirkte Aleksandar Noshpal an über 50 Theaterproduktionen mit, darunter „The Beauty and the Beast“ (1998), „Songs for Love and Death“ (1999), „Giselle“ (1999), „Vagina Monologues“ (2001), „The Little Mermaid“ (2010), „Peer Gynt“ (2010), „Who’s Afraid of Virginia Woolf“ (2012), „Samson und Delilah“ (2012), „Shut up and Dance“ (2013), „Mozart Effect“ (2013), „Songs Without Words“ (2013), „Der Nussknacker“ (2013 und 2016), „14 Hours“ (2014), „Simone Boccanegra“ (2014), „Scheherazade“ (2015), „Carmen“ (2015), „Chicago“ (2015) und „The Red Room“ (2016). Er arbeitete mit dem Regisseur Slobodan Unkovski, dem Dirigenten Gianluca Martinenghi sowie den Choreographen Milko Šparemblek, Ronald Savkovic, Hugo Viera, Igor Kirov, Jean-Philippe Dury und Martin Chaix zusammen. 2011 gestaltete Aleksandar Noshpal neue Uniformen für die Nationalgarde der Mazedonischen Streitkräfte. Für seine Designs wurde er mehrfach mit nationalen und internationalen Preisen ausgezeichnet.

Aleksandar Noshpal, born 1973 in Skopje (Macedonia), passed his studies in Fashion Design with the focus on Haute Couture at the ESMOD Academy in Paris with distinction by the Grand Prix of the Jury, which was composed among others of Paco Rabanne und Jean-Charles de Castelbajac. He gained first professional experiences with various designers and fashion houses such as Grès and Frédéric Molénac. As a Chevening Fellow, he completed his Master’s Degree in Fashion Management and Marketing at the University of the Creative Arts in Epsom. Since then, Aleksandar Noshpal worked as a freelance fashion designer, as well as costume designer at numerous theaters, among others, the Macedonian National Opera, Theatre and Ballet, the Croatian National Theaters in Zagreb, Rijeka and Split, and the Oper Leipzig. In addition, he works as a professor for Fashion and Costume Design at the FON University in Skopje and the University Donja Gorica in Podgorica (Montenegro). Since 1998 he contributed to more than 50 theater productions, including “The Beauty and the Beast” (1998), “Songs for Love and Death” (1999), “Giselle” (1999), “Vagina Monologues” (2001), “The Little Mermaid” (2010), “Peer Gynt” (2010), “Who’s Afraid of Virginia Woolf” (2012), “Samson and Delilah” (2012), “Shut up and Dance” (2013), “Mozart Effect” (2013), “Songs Without Words” (2013), “The Nutcracker” (2013 and 2016), “14 Hours” (2014), “Simone Boccanegra” (2014), “Scheherazade” (2015), “Carmen” (2015), “Chicago” (2015) and “The Red Room” (2016). He has worked together with the director Slobodan Unkovski, the conductor Gianluca Martinenghi and choreographers like Šparemblek, Ronald Savkovic, Hugo Viera, Igor Kirov, Jean-Philippe Dury and Martin Chaix. In 2011, Aleksandar Noshpal designed new uniforms for the National Guard of the Macedonian Army. He has received numerous national and international awards for his designs.