Anita Paciotti
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Anita Paciotti, in Oakland, Kalifornien geboren, studierte Schauspiel in Berkeley und war eines der ersten Mitglieder der 1965 gegründeten Oakland Ballet Company. Ihre tänzerische Ausbildung erhielt sie an der San Francisco Ballet School und wurde 1968 Mitglied der dortigen Compagnie, mit der sie als Solistin in zahlreichen Balletten auftrat. Sie tanzte u.a. Lise in Frederick Ashtons „La fille mal gardée“, die Schwester der Schönen in „Beauty and the Beast“ und die Mutter in „Psalms“ von Robert Gladstein. Zudem war sie als Solistin in George Balanchines „Serenade“, „Stars and Stripes“, „Symphony in C“ und „The Four Temperaments“ zu erleben. Desweiteren trat sie in Balletten von Lew Christensen, Maurice Bejart und Jiří Kylián auf. Michael Smuin kreierte zahlreiche Solorollen in seinen Choreographien für die Tänzerin, u.a. in „Romeo and Juliet“, „Medea“, „Stravinsky Piano Pieces“ und „Mozart’s C Minor Mass“ sowie zusammen mit Christensen „Cinderella“. Darüber hinaus tanzte sie in verschiedenen Fernsehaufzeichnungen, darunter die „Dance in America“-Produktion von „Romeo and Juliet“ sowie Smuins „Songs of Mahler“. 1982 wurde sie Probenassistentin, 1991 Ballettmeisterin. 1987 ernannte der Direktor des San Francisco Ballet Helgi Tómasson Anita Paciotti zur Ersten Charakter-Tänzerin und kreierte für sie mehrere Solopartien, darunter Carabosse in „Cinderella“ sowie die Amme in „Romeo and Juliet“. Heute zeichnet sie für die Einstudierung zahlreicher Choreographien verantwortlich, darunter Ballette von Frederick Ashton („La fille mal gardée“), George Balanchine („A Midsummer Night’s Dream“ und „Brahms-Schoenberg Quartet“), David Bintley („The Dance House“, „Job“, „The ‚Wanderer‘ Fantasy“ und „Sons of Horus“), August Bournonville („La Sylphide“), Christopher Bruce („Sergeant Early’s Dream“), William Forsythe („in the middle“, „somewhat elevated“), James Kudelka („Terra Firma“, „The End“, „The Comfort Zone“ und „Dreams of Harmony“), Lar Lubovitch („Othello“ und „Elemental Brubeck“), Agnes de Mille („Rodeo“), John Neumeier („The Little Mermaid“), Jerome Robbins („In the Night“ und „The Concert“), Helgi Tómasson („Romeo und Julia“, „Schwanensee“, „Dornröschen“, „7 for Eight“ und „On a Theme of Paganini“ u.a.), Paul Taylor („Sunset“), Lila York („El Grito“ und „Celts“), Stanton Welch („Taiko“ und „Tutu“), Christopher Wheeldon („Sea Pictures“, „Continuum“, „Polyphonia“, „Rush“, „Carousel (A Dance)“, „Within the Golden Hour“ und „Ghosts“), Yuri Possokhov („Magrittomania“, „Damned“, „Study in Motion“, „Reflections“, „Fusion“, „RAkU“ und „Diving into the Lilacs“). 2008 Jahr feierte Anita Paciotti das 40. Jubiläum ihres Engagements beim San Francisco Ballet. Beim Ballett am Rhein ist sie 2012/13 für die Einstudierung von Jerome Robbins „Afternoon of a Faun“ zu Gast.


Anita Paciotti, a native of Oakland, California, majored in drama at Berkeley and was an original member of the Oakland Ballet. She also studied ballet at San Francisco Ballet School and joined the Company in 1968, where she performed numerous leading roles including Lise in Frederick Ashton’s “La fille mal gardée”, Beauty’s Sister in “Beauty and the Beast”, and the mother figure in Robert Gladstein’s “Psalms”. In addition, she performed soloist roles in George Balanchine’s “Serenade”, “Stars and Stripes”, “Symphony in C”, and the Choleric movement of Balanchine’s “The Four Temperaments”. She danced in ballets by Lew Christensen, Maurice Bejart and Jiří Kylián. Michael Smuin set numerous leading roles on Anita Paciotti, including Lady Capulet in “Romeo and Juliet”, lead roles in “Medea”, “Stravinsky Piano Pieces”, and “Mozart’s C Minor Mass”; and the Stepmother in Christensen/Smuin’s “Cinderella”. She has appeared in various television recordings, among others the “Dance in America” broadcast of “Romeo and Juliet” and Smuin’s “Songs of Mahler”. In 1982, she became rehearsal assistant and promoted to ballet master in 1991. In 1987, Helgi Tomásson appointed Anita Paciotti principal character dancer, and based the role of Carabosse, from his production of “The Sleeping Beauty”, on her. In 1993, Tomasson also based the role of Nurse on Paciotti, for his production of “Romeo & Juliet”. Anita Paciotti is responsible for staging and rehearsing ballets by choreographers including Frederick Ashton (“La Fille mal gardée”), George Balanchine (“A Midsummer Night’s Dream” and “Brahms-Schoenberg Quartet”), David Bintley (“The Dance House”, “Job”, “The ‘Wanderer’ Fantasy”, and “Sons of Horus”), August Bournonville (“La Sylphide”), Christopher Bruce (“Sergeant Early’s Dream”), William Forsythe (“in the middle”, “somewhat elevated”), James Kudelka (“Terra Firma”, “The End”, “The Comfort Zone”, and “Dreams of Harmony”), Lar Lubovitch (“Othello” and “Elemental Brubeck”), Agnes de Mille (“Rodeo”), John Neumeier (“The Little Mermaid”), Jerome Robbins (“In the Night” and “The Concert”), Helgi Támasson (“Romeo and Juliet”, “Swan Lake”, “The Sleeping Beauty”, “7 for Eight”, and “On a Theme of Paganini”, among others), Paul Taylor (“Sunset”), Lila York (“El Grito” and “Celts”), Stanton Welch (“Taiko” and “Tutu”), Christopher Wheeldon (“Sea Pictures”, “Continuum”, “Polyphonia”, “Rush”, “Carousel (A Dance)”, “Within the Golden Hour”, and “Ghosts”), Yuri Possokhov (“Magrittomania”, “Damned”, “Study in Motion”, “Reflections”, “Fusion”, “RAkU”, and “Diving into the Lilacs”), and more. 2008 marked Paciotti’s 40th year with San Francisco Ballet. With Ballett am Rhein she is as a guest for the restaging of Jerome Robbins’ “Afternoon of a Faun” in b.16.