Jerome Robbins
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Jerome Robbins wurde 1918 als Jerome Rabinowitz in New York City geboren. Er ließ sich zum Modern Dance-Tänzer ausbilden und studierte klassisches Ballett bei Ella Daganova, Eugene Loring und Antony Tudor. Seine Tänzer-Karriere begann er 1937 zunächst im Musical-Bereich, bevor er 1940 ins Ballet Theatre (das spätere American Ballet Theatre) wechselte. Als einer der Solisten der Compagnie erregte er mit Rollen wie Hermes in „Helen of Troy“, Moor in „Petrouchka“ und Benvolio in „Romeo and Juliet“ Aufsehen.
Als 25jähriger kreierte Jerome Robbins mit „Fancy Free“ nach der Musik von Leonard Bernstein sein erstes eigenes Ballett, das später zum Musical „On the Town“ erweitert wurde. Berühmtheit erlangte er mit seinen innovativen Choreographien verschiedener Broadway-Musicals wie u. a. „High Button Shoes“ (1947) und „The King and I“ (1951). Weitere Musicals waren „Peter Pan“ (1954) sowie die legendären Produktionen „West Side Story“ (1957) und „Fiddler on the Roof“ (1964). 1989 fasste er Auszüge seiner früheren Hits in einer großen Broadwayshow zusammen.
1949 wurde Jerome Robbins von George Balanchine zum Associate Artistic Director des New York City Ballet berufen. Von 1983 bis 1990 war er dort Co-Ballettmeister von Peter Martins. Viele seiner insgesamt 66 Choreographien gehören bis heute zum Repertoire des New York City Ballet, darunter „Dances at a Gathering“ (1969) und „Goldberg Variations“ (1971).
Von 1974 bis 1980 war Jerome Robbins Mitglied des National Council on the Arts und von 1973 bis 1988 Mitglied des New York State Council on the Arts/Dance Panel. Er gründete das Jerome Robbins Film Archive of the Dance Collection der New York City Public Library am Lincoln Center, das er teilweise mitfinanzierte. 1976 wurde er mit der Handel-Medaille von New York City, 1981 mit den Kennedy Center Honors und 1988 mit der National Medal of the Arts geehrt. Drei Mal wurde ihm die Ehrendoktorwürde verliehen, 1985 nahm ihn die American Academy and Institute of Arts and Letters als Ehrenmitglied auf. Für seine zahlreichen Filme und Musicals wurde er mit mehreren Tony Awards ausgezeichnet. Jerome Robbins starb 1998 in New York.
Nur wenigen Künstlern gelang es wie Robbins, klassisches Ballett und Broadway, hohe Kunst und kommerzielle Unterhaltung zu vereinen. Eher selten sind seine Werke, die längst zu den Klassikern des 20. Jahrhunderts zählen, in Europa zu sehen, so dass es zu den besonderen Akzenten im Spielplan des Balletts am Rhein gehört, Robbins’ „Afternoon of a Faun“ im Opernhaus Düsseldorf präsentieren zu können.

www.jeromerobbins.org


Jerome Robbins was born in 1918 in New York City as Jerome Rabinowitz. He trained as a dancer of Modern Dance and studied classical ballet with Ella Daganova, Eugene Loring and Antony Tudor. His career as a dancer began in 1937, at first in the genre of musicals, before he switched in 1940 to the Ballet Theatre (later renamed the American Ballet Theatre). As one of the company’s soloists he attracted attention with parts such as Hermes in “Helen of Troy”, the Moor in “Petrushka” and Benvolio in “Romeo and Juliet”.
At the age of 25 Jerome Robbins devised his own first ballet, “Fancy Free” to the music of Leonard Bernstein, later expanding it into the musical “On the Town”. He became famous for his innovative choreography of various Broadway musicals, including “High Button Shoes” (1947) and “The King and I” (1951). Further musicals were “Peter Pan” (1954) and two legendary productions, “West Side Story” (1957) and “Fiddler on the Roof” (1964). In 1989 he compiled a Broadway variety show out of excerpts from his earlier successes.
In 1949 George Balanchine appointed Jerome Robbins Associate Artistic Director of the New York City Ballet. From 1983 to 1990 he was ballet co-director with Peter Martins. Many of his total of 66 works created for the New York City Ballet are still in their repertoire today, notably “Dances at a Gathering” (1969) and “Goldberg Variations” (1971).
From 1974 to 1980 Jerome Robbins was a member of the National Council on the Arts and from 1973 to 1988 a member of the New York State Council on the Arts Dance Panel. He founded and partly financed the Jerome Robbins Film Archive of the Dance Collection of the New York City Public Library at Lincoln Center. 1976 brought him the Handel Medallion of New York City, 1981 the Kennedy Center Honors and 1988 the National Medal of the Arts. He was awarded three honorary doctorates. In 1985 the American Academy and Institute of Arts and Letters made him an honorary member. His numerous film and musical productions won him several Tony awards. Jerome Robbins died in New York in 1998.
Only very few artists have succeeded in reconciling classical ballet and Broadway, pure art and commercial entertainment as Robbins did. His works have long since become classics of the 20th century, but they can be seen relatively seldom in Europe, so that it can be regarded as a special distinction in Ballett am Rhein’s programme that the Robbins choreography of the “Afternoon of a Faun” will be shown in Opernhaus Düsseldorf.

www.jeromerobbins.org
 
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