Frederick Ashton
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Sir Frederick Ashton wurde 1904 in Guayaquil (Ecuador) geboren und verbrachte seine Kindheit in Peru, wo sein Vater als Diplomat tätig war. In Lima sah er zum ersten Mal die Ballerina Anna Pawlowa tanzen – ein Ereignis, das die wesentliche Weiche seines Lebens stellen sollte, stand für ihn doch ab diesem Moment fest, dass er Tänzer werden wollte.
Im Alter von 15 Jahren übersiedelte er nach England, besuchte das Dover College und begann schließlich in London bei Léonide Massine Privatstunden zu nehmen. Als Massine England verließ, vermittelte er Ashton einen Kontakt zu Marie Rambert. Die Grand Dame des britischen Tanzes erkannte sofort nicht nur seine Begabung als Tänzer, sondern auch sein choreographisches Talent und regte ihn 1927 zu seinem ersten Ballett an: „A Tragedy of Fashion“. 1928 nahm Frederick Ashton ein Engagement in die Ida Rubinstein Company an, wo er mit der berühmten Tänzerin und Choreographin Bronislava Nijinska arbeitete und intensiv ihren Stil und ihre Bewegungsfindung studierte. 1929 kehrte er zu Marie Rambert zurück und schuf u. a. die von der Tanzpresse hochgelobte Choreographie „Façade“ zu Musik von William Walton. 1935 verpflichtete ihn Ninette de Valois an das Vic-Wells Ballet – das spätere Sadler‘s Wells Ballet und heutige Royal Ballet London – als Tänzer und Chefchoreograph mit der Verpflichtung zu drei neuen Balletten pro Spielzeit. Von 1942 bis 1963 war Frederick Ashton Stellvertretender Direktor der Compagnie, von 1963 bis 1970 ihr Direktor. 1962 wurde er für seine Dienste um das Ballet zum Ritter geschlagen und als Commander in den Order of the British Empire aufgenommen.
Mit seinem elegant-lyrischen, klaren und zutiefst musikalischen Stil prägte Frederick Ashton den englischen Tanz des 20. Jahrhunderts wie kein anderer. Viele Werke schuf er für die Ballerina Margot Fonteyn, deren Karriere er mit seinen Choreographien 25 Jahre lang maßgeblich beeinflusste. Zu seinen späten Auftritten als Tänzer gehören seine Rolle als eine der „hässlichen Schwestern“ in Kenneth MacMillans „Cinderella“.
Nach dem Ausscheiden aus der Direktion des Royal Ballet, für das er die meisten Stücke schuf, arbeitete er als freier Choreograph. Er war an den Filmen „The Tales of Hoffmann“ und „The Tales of Beatrix Potter“ sowie an verschiedenen Operninszenierungen beteiligt. Zu seinen choreographischen Hauptwerken – darunter sowohl abendfüllende Choreographien wie auch Ballettminiaturen – zählen „Façade“ (1931), „Les patineurs“ (1937), „Dante Sonata“ (1940), „Symphonic Variations“ (1946), „Scènes de ballet“ (1948), „Cinderella“ (1948), „Illuminations“ (1950), „Daphnis and Chloë“ (1951), „Sylvia“ (1952), „Undine“ (1958), „La fille mal gardée“ (1960), „Les deux pigeons“ (1961), „Marguerite and Armand“ (1963), „The Dream“ (1964), „Monotones“ (1965 und 1966), „Enigma Variations“ (1968), „A Month in the Country“ (1976) sowie „Five Brahms Waltzes in the Manner of Isadora Duncan“ (1975/1976).
Am 19. August 1988 starb Frederick Ashton in Eye/Suffolk.
Mit dem Solo „Five Brahms Waltzes in the Manner of Isadora Duncan“ ist an der Deutschen Oper am Rhein erstmals eine Choreographie Frederick Ashtons zu erleben.


Sir Frederick Ashton was born in 1904 in Guayaquil (Ecuador) and spent his youth in Peru, where his father was in diplomatic service. In Lima he first saw the ballerina Anna Pavlova dancing—an event which determined the course of the rest of his life, as from that moment on he decided to become a dancer.
At the age of 15 he moved to England, attended Dover College and finally began to take private ballet lessons from Léonide Massine in London. When Massine left England he introduced Ashton to Marie Rambert. The grand old lady of English dance immediately recognized not only his gift for dancing, but also his choreographic talent, and encouraged him in 1927 to create his first ballet, “A Tragedy of Fashion”. In 1928 Frederick Ashton took up an engagement in the Ida Rubinstein Company, where he worked with the famous dancer and choreographer Bronislava Nijinska and intensively studied her style and her approach to movement. He returned to Marie Rambert in 1929, creating among much else the choreography to William Walton’s composition “Façade”, which was excellently received by the critics. In 1935 Ninette de Valois engaged him at the Vic-Wells Ballet—which later became the Sadler’s Wells Ballet and finally the London Royal Ballet—as dancer and as choreographer-in-chief with the obligation to produce three new ballets per year. From 1942 to 1963 he was Dame Ninette’s deputy and from 1963 to 1970 Director of the company. In 1962 he was awarded a K.B.E.—Knight Commander of the Order of the British Empire.
With his elegantly lyrical, clear and most deeply musical style Frederick Ashton left his mark on English ballet in the 20th century like no other. He created many works for the ballerina Margot Fonteyn, whose career he decisively influenced with his choreographies for more than 25 years. A late distinction as a dancer was his appearance as one of the Ugly Sisters in Kenneth MacMillan’s “Cinderella”.
After giving up the directorship of the Royal Ballet, for whom he had created most of his works, he worked as a freelance choreographer. He contributed to the films “The Tales of Hoffmann” and “The Tales of Beatrix Potter” and to various opera productions. Among his chief choreographic works, both full-length and miniature, must be mentioned: “Façade” (1931), “Les patineurs” (1937), “Dante Sonata” (1940), “Symphonic Variations” (1946), “Scènes de ballet” (1948), “Cinderella” (1948), “Illuminations” (1950), “Daphnis and Chloë” (1951), “Sylvia” (1952), “Undine” (1958), “La fille mal gardée” (1960), “Les deux pigeons” (1961), “Marguérite and Armand” (1963), “The Dream” (1964), “Monotones” (1965 and 1966), “Enigma Variations” (1968), “A Month in the Country” (1976) and “Five Brahms Waltzes in the Manner of Isadora Duncan” (1975/1976).
Frederick Ashton died in 1988 in Eye (Suffolk).
The solo “Five Brahms Waltzes in the Manner of Isadora Duncan” is the first time that choreography by Frederick Ashton will be shown at Deutsche Oper am Rhein.