Sighilt Pahl
For English version please scroll down

Ausgebildet an der Staatlichen Ballettschule Berlin, erhielt Sighilt Pahl ihr erstes Engagement an der Staatsoper Unter den Linden. Nach sechs Spielzeiten wechselte sie als Solistin an die Komische Oper, wo u. a. Tom Schilling Rollen für sie kreierte. Ab 1972 war Sighilt Pahl am Cullberg Ballet engagiert und tanzte neben Kreationen von Birgit Cullberg und Mats Ek in Choreographien von Maurice Béjart, Alvin Ailey und Jiří Kylián. Mit Unterbrechung von zwei Spielzeiten (bei Jochen Ulrich in Köln und bei Erich Walter am Ballett der Deutschen Oper am Rhein) blieb sie dem schwedischen Ensemble zehn Jahre verbunden. Seit 1985 ist Sighilt Pahl, die u. a. von Olga Lepeschinskaja unterrichtet wurde, als freischaffende Trainingsleiterin tätig und in dieser Funktion an namhaften Ensembles zu Gast (Cullberg Ballet, Kibbutz Contemporary Dance Company, Nederlands Dans Theater, Introdans, Ballet Preljocaj, Tanztheater München, Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg).

Trained at the National Ballet School in East Berlin by Olga Lepeshinskaya and others, Sighilt Pahl obtained her first engagement at the State Opera Unter den Linden. After six seasons she moved to a solo engagement at the Komische Oper, where her achievements included having Tom Schilling create rôles for her. From 1972 onwards Sighilt Pahl was under contract to the Cullberg Ballet, dancing new works by Birgit Cullberg and Mats Ek and also choreographies by Maurice Béjart, Alvin Ailey and Jiří Kylián. After an interval of two seasons with Jochen Ulrich in Cologne and with Erich Walter in the then Ballet of Deutsche Oper am Rhein, she returned to the Swedish company and remained there for ten years. Since 1985 she has been passing on her knowledge as a freelance training supervisor, and as such has guested with noted companies including the Cullberg Ballet, the Kibbutz Contemporary Dance Company, Nederlands Dans Theater, Introdans, Ballet Preljocaj, Tanztheater München and Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg.