Mats Ek
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Wenige Persönlichkeiten haben die Tanzkunst in den letzten 30 Jahren weltweit so stark beeinflusst wie Mats Ek. Der Sohn der Grande Dame des schwedischen Balletts, Birgit Cullberg, und des Schauspielers Anders Ek wandte sich zunächst der Theaterbühne zu, bevor er sich Mitte der 1970er Jahre immer mehr auf den Tanz konzentrierte, um eine ganz eigene Form zu kreieren. Nicht nur die Handlungsballette, sondern auch die abstrakter gefassten Stücke sind bei Mats Ek immer kleine Erzählungen, die uns das Leben so vor Augen führen, wie es ist: grausam zum einen, spielerisch zum anderen – choreographische Bilder, die uns mit ihrer nordischen Kargheit und archaischen Kraft, angesiedelt zwischen Traum und Realität, lange über den Theaterabend hinaus noch beschäftigen. Bevor Mats Ek 1972 seine tänzerische Karriere im Cullberg Ballett begann, studierte er Theaterwissenschaften und war am Königlichen Theater Stockholm zunächst als Regieassistent und später als Regisseur engagiert. Die Spielzeit 1974/75 verbrachte er unter dem damaligen Ballettdirektor Erich Walter als Tänzer an der Deutschen Oper am Rhein, 1980/81 folgte ein Engagement am Nederlands Dans Theater. Seit 1976 stellt er seine eigenen Choreographien vor, darunter 1982 sein erstes abendfüllendes Ballett „Giselle“, das der internationalen Tanzszene entscheidende neue Impulse geben sollte. Von 1983 bis 1993 übernahm Mats Ek die künstlerische Leitung des Cullberg Balletts, für das er 1987 seine Version des „Schwanensee“ choreographierte. Seit 1993 arbeitet er als freier Choreograph mit Ensembles wie dem Ballett des Grand Théâtre de Genève, Gothenburg Opera Ballet, Nederlands Dans Theater, der Kibbutz Dance Company Israel, dem Finnischen Nationalballett, Stuttgarter Ballett, Ballet de L’Opéra de Lyon, Ballet de L’Opéra de Paris, Scapino Ballet Rotterdam, der Metropolitan Opera New York, dem Hamburg Ballett, Bayerischen Staatsballett München, Ballett der Scala di Milano, Zürcher Ballett, Basler Ballett, Ballett der Semperoper Dresden, American Ballet Theatre New York, der Compañía Nacional de Danza Madrid und Danza Contemporánea de Cuba. Darüber hinaus ist Mats Ek auch als Theater- und Opernregisseur tätig. In Zusammenarbeit mit Sylvie Guillem entstand z.B. 1995 der Film „Smoke“. Weitere wichtige Choreographien sind „Grass“ (1987), „Carmen“ (1992), „Pointless Pastures“ (1992), „Solo for Two“ (1996), „Dornröschen“ (1996), „A Sort of“ (1997), „Appartement“ (2000), „Aluminium“ (2005), „Place“ (2008), „The other“ (2009) sowie „Julia & Romeo“ (2013). Nachdem an der Deutschen Oper am Rhein bereits seine Ballette „Grass“, „Carmen“ und „Bernardas Haus“ zu sehen waren, und das Ballett am Rhein sein Mats Ek-Debüt in der Spielzeit 2010/11 mit „Aluminium“ gab, steht mit der Deutschen Erstaufführung von „Rättika“ im Ballettabend b.23 ein weiteres Meisterwerk des schwedischen Choreographen auf dem Programm.


Few personalities have influenced the art of dance worldwide in the last thirty years as strongly as Mats Ek. Son of the grande dame of Swedish ballet Birgit Cullberg and the Swedish actor Anders Ek, he was first concerned with speaking theatre into the mid 1970s, when he increasingly turned to dance and created a form all his own. Not only ballets with a narrative line, but also pieces in a more abstract mood are with Mats Ek always little stories which show us life as it really is: cruel on the one hand, playful on the other – choreographic pictures which, with their Nordic austerity and their archaic power situated between dream and reality, occupy our minds long after we have left the theatre. Before beginning his dance career with the Cullberg Ballet in 1972, Mats Ek studied Theatrical Sciences and was engaged at the Royal Theatre of Stockholm as a assistant director and director. He spent the 1974/75 season as a dancer at the Deutsche Oper am Rhein under its then ballet director Erich Walter; in 1980/81 he was engaged by the Nederlands Dans Theater. Since 1976 he had been presenting his own choreographies, among them in 1982 came his first full-length ballet “Giselle”, which was to give decisive new impulses to the international dance scene. From 1983 to 1993 Mats Ek took over the artistic direction of the Cullberg Ballet, for which he choreographed his own version of “Swan Lake” in 1987. Since 1993 he has been working as freelance choreographer with companies such as the ballet of the Grand Théâtre de Genève, the Gothenburg Opera Ballet, the Nederlands Dans Theater, the Kibbutz Dance Company in Israel, the Finnish National Ballet, the Stuttgarter Ballett, the ballet of the Lyon Opéra, the ballet of the Paris Opéra, the Scapino Ballet of Rotterdam, the Metropolitan Opera in New York, the Hamburg Ballett, the Bavarian State Ballet of Munich, the ballet of the Scala in Milano, the Ballett Zürich, Basler Ballett, the ballet of the Dresden Semperoper, the American Ballet Theatre in New York, the Compañía Nacional de Danza in Madrid and the Danza Contemporánea de Cuba. Besides this Mats Ek is also active as a director of theatre and opera. A collaboration with Sylvie Guillem resulted among much else in the film “Smoke” in 1995. His other important choreographies include “Grass” (1987), “Carmen” (1992), “Pointless Pastures” (1992), “Solo for Two” (1996), “The Sleeping Beauty” (1996), “A Sort of” (1997), “Appartement” (2000), “Aluminium” (2005), “Place” (2008), “The other” (2009) and “Julia & Romeo” (2013). After previous showings of his ballets “Grass”, “Carmen” and “Bernardas Haus” at the Deutsche Oper am Rhein, Ballet am Rhein made its Mats Ek debut with “Aluminium” in the 2010/11 season. With the German premiere of “Rättika” in the ballet evening b.23 a further masterpiece of the Swedish choreographer will be on the program.
 
Vorstellungen Mats Ek
14.03.2015 b.23
15.03.2015 b.23
19.03.2015 b.23
21.03.2015 b.23
25.03.2015 b.23
28.03.2015 b.23
01.04.2015 b.23
05.04.2015 b.23
12.04.2015 b.23
21.06.2015 b.23
25.06.2015 b.23